https://www.dienstenchequeslanden.be/faqs-klanten Dienstencheques Landen
  • U wenst tijdelijk geen gebruik te maken van onze dienstverlening (verlof, ...)

    Indien u tijdelijk geen gebruik wenst te maken van onze dienstverlening (bijvoorbeeld u vertrekt op vakantie, ...) meld dit dan steeds aan ons. U kan dit telefonisch aan ons doorgeven (011 360092 of 011 360094), maar u kan ook gebruik maken van volgend formulier om dit aan ons te melden: "Ik wens tijdelijk geen gebruik te maken van de dienstverlening".

  • Hoeveel kost één Dienstencheques?

    Een Dienstencheque kost € 9 of € 10 al naargelang de situatie. 


    Als klant kan u maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen:

    • € 9 voor de 400 eerst bestelde cheques.
    • € 10 voor de 100 volgende.

    Bestelt u dienstencheques als gezin (het gezin omvat alle personen die ingeschreven zijn op uw adres), dan kan er maximaal 1000 Dienstencheques per kalenderjaar besteld worden en dan betaalt u:


    • € 9 voor de 800 eerst bestelde cheques
    • € 10 voor de 200 volgende.

    Dit geldt voor om het even welk lid van uw gezin dat dienstencheques bestelt.


    Of u nu elektronische Dienstencheques bestelt of de papieren variant, de kostprijs per Dienstencheque blijft hetzelfde. Ook fiscaal maakt dit geen verschil.

  • Hoe kan ik mij inschrijven bij Sodexo?

    De snelste methode om u in te schrijven als gebruiker van de Dienstencheques bij Sodexo is op elektronische wijze via de volgende link: Https://mijn.dienstencheques.vlaanderen.be/register


    U kan zich echter ook manueel inschrijven als gebruiker van het systeem van de Dienstencheques  bij Sodexo (document downloaden, invullen en daarna opsturen naar Sodexo per post of inscannen en dan verzenden via e-mail) via volgend document: manueel inschrijvingsformulier sodexo



  • Dienstencheques leveren voor de klant een fiscaal voordeel op. Hoe?

    Ligt uw hoofdverblijfplaats (zoals ingeschreven in het Bevolkingsregister) in het Vlaamse Gewest? Als klant of als gezin geniet u een belastingvermindering van € 1,8 per dienstencheque op uw 169 eerst bestelde dienstencheques. In plaats van € 9 per cheque zal u dus uiteindelijk maar € 7,2 per cheque betalen!


    Vraagt u zich af hoeveel dienstencheques u al gekocht hebt? U kan uw bestellingen volgen in uw Beveiligde Zone bij Sodexo. Zo ziet u of u de aftrekbare limiet bereikt hebt of nog niet.


    Op 1 maart van elk jaar ontvangt u een fiscaal attest van Sodexo. U kan uw fiscaal attest ook downloaden op uw Beveiligde Zone bij de uitgiftefirma van Dienstencheques.

    Verder worden de bedragen op uw fiscaal attest automatisch ingevuld op uw Tax-on-web belastingaangifte.

  • Voor welke activiteiten kan ik Dienstencheques gebruiken?

    U kan uw dienstencheques gebruiken voor het betalen van activiteiten binnen- of buitenshuis die te maken hebben met uw eigen huishouden.


    U mag uw dienstencheques niet gebruiken voor professionele activiteiten, zoals het schoonmaken van een dokterskabinet, een wachtzaal of een kamer die u verhuurt.


    De toegelaten activiteiten


    Dit gaat om de volgende taken:

    • Het huis en de ramen schoonmaken
    • Wassen en strijken
    • Kleren herstellen
    • Eten klaarmaken
    • Boodschappen laten doen (*)

    Meer uitleg over de toegelaten activiteiten kan je hier terugvinden.


    Het is verboden dienstencheques te gebruiken om andere activiteiten te betalen. U mag ze dus niet gebruiken voor herstellingen in huis, verbouwingswerken, schilder- of behangwerken, tuinonderhoud, en ook niet voor kinderopvang of het verzorgen of gezelschap houden van zieke of bejaarde mensen.


    (*) Het gaat hier over kleine boodschappen voor uw dagelijkse behoeften, zoals langsgaan bij de post, de bakker of de apotheker.

    Wat niet geldt als boodschappen voor dagelijkse behoeften, zijn de aankoop van meubels, huishoudtoestellen, audiovisuele toestellen, warme maaltijden, of de periodieke verdeling van kranten en tijdschriften.


    Twijfelt u of een bepaalde activiteit wel mag uitgevoerd worden, neem dan met onze administratie contact op. Zij zullen u graag verder helpen.

  • De elektronische Dienstencheques, hoe werkt het?

    Van inschrijven tot bestellen en uitgeven van dienstencheques: dit zijn de 5 stappen die u onderneemt om zelf ook gebruik te kunnen maken van een huishoudhulp tegen een voordelig tarief, dankzij elektronische dienstencheques.


    Stap 1: Schrijf u in bij de uitgiftefirma van Dienstencheques (Sodexo).


    Om dienstencheques te kunnen gebruiken, moet u geregistreerd staan in het systeem van Sodexo. Dat doet u door u in te schrijven via het aanmaken van een account bij Sodexo.


    Vanaf dan kan u uw cheques en uw persoonlijke gegevens op gelijk welk moment beheren vanaf uw Beveiligde Zone bijSodexo of nog makkelijker: via de   app van Sodexo Dienstencheques Vlaanderen!


    Stap 2: Contacteer ons.


    Voor u dienstencheques bestelt, contacteert u ons. Wij zullen voor u een huishoudhulp vinden die aan uw verwachtingen voldoet m.b.t. het soort prestaties en de beschikbare uren.


    Stap 3: Bestel elektronische dienstencheques.


    Bestel uw dienstencheques in enkele klikken via de app Dienstencheques Vlaanderen:


    • Schrijf de totale aanschafwaarde van de dienstencheques die u wil bestellen over.
    • Bestel uw dienstencheques : minstens 10 per bestelling.
    • Schrijf het bedrag over naar het rekeningnummer van Sodexo BE41 0017 7246 2610, met uw gebruikersnummer als gestructureerde mededeling (12 cijfers).

    Bijvoorbeeld: wil u 10 dienstencheques van € 9 bestellen, dan schrijft u € 90 (10 x € 9) over.


    Het is ook mogelijk om uw dienstencheques te bestellen met een overschrijving naar het rekeningnummer van Sodexo.


    Uw dienstencheques zullen ter beschikking staan in uw elektronische portefeuille bij Sodexo onmiddellijk na ontvangst van uw betaling.


    Het saldo van uw dienstencheques kan u op gelijk welk moment nagaan via de Sodexo app of via uw Beveiligde Zone bij Sodexo.


    Stap 4. Maak gebruik van de diensten van ons.


    Thuis:

    • Schoonmaakwerk thuis, ramen inbegrepen (buiten binnen)
    • Was en strijk
    • Strijkgoed voorbereiden
    • Maaltijden bereiden

    Buitenshuis:

    • Boodschappen voor het huishouden
    • Kuisen van uw koer (indien aan het gebouw vast)

    Stap 5: Bevestiging van de geleverde werkuren


    • Na de prestatie door onze huishoudhulp hoeft u niet veel meer te doen. Onze huishoudhulp voert dezelfde dag nog (of uitzonderlijk de erkende onderneming) de prestatie in. Vervolgens gaat de erkende onderneming de prestatie na voor validatie.
    • U ontvangt daarna een uitnodiging om de prestatie te bevestigen of te betwisten (indien u niet reageert zal de prestatie automatisch bevestigd worden).
    • Zodra u de prestatie bevestigd hebt, zal de juiste hoeveelheid elektronische dienstencheques automatisch uit uw portefeuille gehaald worden om de prestatie te betalen, op voorwaarde dat u over voldoende dienstencheques beschikt. Is dat niet het geval, dan ontvangt u een uitnodiging om uw portefeuille aan te vullen door nieuwe dienstencheques aan te kopen.

    Meer inlichtingen kan u steeds bekomen bij onze administratie. Zij zullen uw eventuele bijkomende vragen graag beantwoorden.


  • De papieren Dienstencheques, hoe werkt het?

    Van inschrijving tot betaling van prestaties, via het contacteren van een erkende onderneming en het bestellen van uw cheques: in deze acht stappen leggen we u klaar en duidelijk uit hoe u gebruik kan maken van de diensten van een huishoudhulp tegen een voordelig tarief via papieren dienstencheques.


    Stap 1: Schrijf u in bij de uitgiftefirma van Dienstencheques (Sodexo).


    Om dienstencheques te kunnen gebruiken, moet u geregistreerd staan in het systeem van Sodexo. Dat doet u door zich in te schrijven via de aanmaak van een account bij hen (dit kan door u rechtstreeks online, maar wij kunnen u hiermee ook helpen in ons kantoor).


    Stap 2: Contacteer ons.


    Voor u dienstencheques bestelt, contacteert u ons. Wij zullen een huishoudhulp vinden die aan uw verwachtingen m.b.t. het soort prestaties en de beschikbare uren voldoet.


    Stap 3: Bestel uw dienstencheques.


    • Schrijf de totale aanschafwaarde van de dienstencheques die u wil bestellen over.
    • Bestel minstens 10 Dienstencheques per keer.
    • Schrijf over naar het rekeningnummer van Sodexo BE41 0017 7246 2610, met uw gebruikersnummer als gestructureerde mededeling (12 cijfers).

    Bijvoorbeeld: wil u 10 dienstencheques van € 9 bestellen, dan schrijft u € 90 (10 x € 9) over.


    Het is ook mogelijk om uw dienstencheques te bestellen met een overschrijving naar het rekeningnummer van Sodexo.


    Stap 4: Ontvang uw dienstencheques via de post.


    Sodexo geeft de dienstencheques af aan de postdiensten binnen de 2 werkdagen na ontvangst van uw betaling.


    U zal dan uw dienstencheques in uw brievenbus ontvangen als de postbode langskomt.


    Wist u dat elektronische dienstencheques onmiddelijk na ontvangst van uw betaling beschikbaar zijn?


    Stap 5. Maak gebruik van de diensten van ons.


    Thuis:

    • Schoonmaakwerk thuis, ramen inbegrepen (buiten binnen)
    • Was en strijk
    • Strijkgoed voorbereiden
    • Maaltijden bereiden

    Buitenshuis:

    • Boodschappen voor het huishouden
    • Kuisen van uw koer (indien aan het gebouw vast)

    Stap 6: Vul uw papieren dienstencheques in.


    Na de prestatie van de erkende werknemer vult u de papieren dienstencheque in om de werknemer te betalen: 1 cheque per gepresteerd uur.


    Vul de voorkant van de dienstencheque perfect leesbaar in op de voorziene plaatsen, zonder buiten de vakjes te schrijven, in het zwart of in het blauw:

    • Noteer de datum van de prestatie.
    • Duid aan welke soort activiteit uitgevoerd is door het juiste vakje aan te vinken.
    • Onderteken de dienstencheque.

    Vul niets in op de achterkant van de dienstencheque, die is voorbehouden voor onze huishoudhulp en ons.


    Stap 7: Geef uw ingevulde dienstencheques af aan onze huishoudhulp.


    Zodra u de dienstencheques hebt ingevuld, moet u ze enkel nog ter betaling afgeven aan uw huishoudhulp.


    Let op:


    • Gebruik nooit de Dienstencheque zonder waarde, die als eerste in de envelop zit. Die bevat enkel uw persoonlijke gegevens en dient niet als betaalmiddel.
    • Als u bijkomende kosten moet betalen, zoals verplaatsingskosten of de aankoop van een speciale zeep, kan u daarvoor geen dienstencheques gebruiken. Die kosten betaalt u apart. Dergelijke kosten worden door ons niet aangerekend.

  • Vaak gemaakte fouten bij het bestellen van Dienstencheques of problemen.

    Het bedrag van mijn bestelling is teruggestort op mijn rekening. Wat nu?


    Dat uw bestelling volledig of gedeeltelijk terugbetaald werd, kan verschillende redenen hebben. We overlopen ze hier.


    Waarom is het bedrag van uw bestelling volledig terugbetaald?


    • Het rekeningnummer dat u gebruikt hebt voor uw bestelling of overschrijving, komt niet overeen met: BE41 0017 7246 2610.
    • Het minimale aantal dienstencheques per bestelling werd niet gerespecteerd (10 dienstencheques). 
    • Uw jaarlijks toegestane aankooplimiet voor het bestellen van dienstencheques is bereikt.
    • Het gebruikersnummer vermeld in uw gestructureerde mededeling is fout.

    Waarom is het bedrag van uw bestelling gedeeltelijk terugbetaald?


    Dat komt omdat het bedrag dat u hebt overgeschreven, geen veelvoud is van € 9 of van € 10. Daarom is het teveel automatisch op uw rekening teruggestort.


    Bijvoorbeeld: als u € 187 overgeschreven hebt, zal de overtollige € 7 teruggestort worden. Uw bestelling is dan voor € 180, wat overeenkomt met 20 dienstencheques.


    Ik heb mijn bestelling niet ontvangen. Wat nu?


    Is uw bestelling minder dan 5 dagen geleden gebeurd? Maak u dan nog geen zorgen en ga na of u de bestelling wel degelijk en correct uitgevoerd hebt. De volgende zaken kan u nagaan.


    Nazicht op uw Beveiligde Zone


    Ga naar uw Beveiligde Zone en controleer het volgende:


    • Staat uw bestelling vermeld in de historiek van de bestellingen? U vindt die in het menu Dienstencheques, tab Bestellingen.
    • Hebt u het juiste type dienstencheques besteld: elektronisch of papier?
    • Wat is de verzenddatum van uw papieren dienstencheques in de details van uw bestelling?
    1. Is de verzenddatum minder dan 7 werkdagen geleden? Wacht dan nog enkele dagen.
    2. Is de verzenddatum meer dan 7 werkdagen geleden? Neem dan contact op met de uitgiftefirma van Dienstencheques, Sodexo.

    Denk erom dat bpost sinds begin 2020 nog maar twee keer per week post bedeelt. Deze verandering kan ervoor zorgen dat u langer op uw dienstencheques moet wachten.


    Nazicht van uw betaling


    Bekijk uw bankuittreksels en controleer het volgende:


    • Of de overschrijving wel gebeurd is naar dit rekeningnummer: BE41 0017 7246 2610.
    • Of de gestructureerde mededeling uw gebruikersnummer bevat.
    • Of uw bestelling de volgende voorschriften respecteert:
    1. Het bedrag van uw bestelling moet een veelvoud zijn van € 9 of € 10. 
    2. Uw bestelling moet voor minstens 10 dienstencheques gelden.
    • Of de overschrijving van uw bestelling in de historiek van uw overschrijvingen staat (account Sodexo).
    • Of u geen terugbetaling hebt ontvangen van Sodexo.

    Nog altijd geen dienstencheques ontvangen? Contacteer dan Sodexo (02/401.31.30). 

  • Papieren Dienstencheques niet ontvangen na betaling (betaling gebeurde meer dan 7 kalenderdagen in het verleden)

    U hebt uw dienstencheques niet (volledig) ontvangen?


     Controleer uw bestelling in uw Beveiligde Zone


    • Is uw bestelling zichtbaar in ‘Opvolging van de bestellingen’?
    • Hebt u wel het gewenste formaat van dienstencheques (elektronisch of papier) gekozen?
    • In het geval van papieren dienstencheques: is de verzenddatum van uw bestelling 3 dagen geleden of minder? Gelieve nog wat geduld te oefenen. Is dit langer dan 3 dagen geleden? Vul dan het ‘formulier dienst na verkoop voor papieren dienstencheques voor gebruikers in. Dit kan u terugvinden op onze website onder het tabblad "Nuttige dokumenten (Klanten)".

    Controleer bij uw bank


    • Heeft Sodexo het bedrag terugbetaald?
    • Is de storting geregistreerd in de historiek van uw betalingen?
    • Is het rekeningnummer (BE41 0017 7246 2610) correct?
    • Voldoet uw betaling aan de volgende regels (Het bedrag van uw bestelling is een veelvoud van 9 euro, u bestelde minimaal 10 Dienstencheques, in de gestructureerde mededeling vermeldde u alleen uw gebruikersnummer).

    Kunt u de oorzaak niet vaststellen?


    Vul het ‘formulier dienst na verkoop voor papieren dienstencheques voor gebruikers in. Dit kan u terugvinden op onze website onder het tabblad "Nuttige dokumenten (Klanten)". Doe dat binnen een maand na uw betaling. Na ontvangst van uw formulier worden de ontbrekende dienstencheques naar u opgestuurd. Als u de niet-ontvangen dienstencheques daarna alsnog ontvangt, moet u die vernietigen.


    Contactgegevens Sodexo Vlaanderen: zie vaste rubriek onderaan elke pagina op onze website.

Share by:
Dienstencheques Landen