https://www.dienstenchequeslanden.be/faqs-klanten Dienstencheques Landen
Indien u tijdelijk geen gebruik wenst te maken van onze dienstverlening (bijvoorbeeld u vertrekt op vakantie, ...) meld dit dan steeds aan ons. U kan dit telefonisch aan ons doorgeven (011 360092 of 011 360094), maar u kan ook gebruik maken van volgend formulier om dit aan ons te melden: "Ik wens tijdelijk geen gebruik te maken van de dienstverlening".
Een Dienstencheque kost € 9 of € 10 al naargelang de situatie.
Als klant kan u maximaal 500 dienstencheques per kalenderjaar bestellen:
Bestelt u dienstencheques als gezin (het gezin omvat alle personen die ingeschreven zijn op uw adres), dan kan er maximaal 1000 Dienstencheques per kalenderjaar besteld worden en dan betaalt u:
Dit geldt voor om het even welk lid van uw gezin dat dienstencheques bestelt.
Of u nu elektronische Dienstencheques bestelt of de papieren variant, de kostprijs per Dienstencheque blijft hetzelfde. Ook fiscaal maakt dit geen verschil.
De snelste methode om u in te schrijven als gebruiker van de Dienstencheques bij Sodexo is op elektronische wijze via de volgende link: Https://mijn.dienstencheques.vlaanderen.be/register
U kan zich echter ook manueel inschrijven als gebruiker van het systeem van de Dienstencheques bij Sodexo (document downloaden, invullen en daarna opsturen naar Sodexo per post of inscannen en dan verzenden via e-mail) via volgend document: manueel inschrijvingsformulier sodexo
Ligt uw hoofdverblijfplaats (zoals ingeschreven in het Bevolkingsregister) in het Vlaamse Gewest? Als klant of als gezin geniet u een belastingvermindering van € 1,8 per dienstencheque op uw 169 eerst bestelde dienstencheques. In plaats van € 9 per cheque zal u dus uiteindelijk maar € 7,2 per cheque betalen!
Vraagt u zich af hoeveel dienstencheques u al gekocht hebt? U kan uw bestellingen volgen in uw Beveiligde Zone bij Sodexo. Zo ziet u of u de aftrekbare limiet bereikt hebt of nog niet.
Op 1 maart van elk jaar ontvangt u een fiscaal attest van Sodexo. U kan uw fiscaal attest ook downloaden op uw Beveiligde Zone bij de uitgiftefirma van Dienstencheques.
Verder worden de bedragen op uw fiscaal attest automatisch ingevuld op uw Tax-on-web belastingaangifte.
U kan uw dienstencheques gebruiken voor het betalen van activiteiten binnen- of buitenshuis die te maken hebben met uw eigen huishouden.
U mag uw dienstencheques niet gebruiken voor professionele activiteiten, zoals het schoonmaken van een dokterskabinet, een wachtzaal of een kamer die u verhuurt.
De toegelaten activiteiten
Dit gaat om de volgende taken:
Meer uitleg over de toegelaten activiteiten kan je hier terugvinden.
Het is verboden dienstencheques te gebruiken om andere activiteiten te betalen. U mag ze dus niet gebruiken voor herstellingen in huis, verbouwingswerken, schilder- of behangwerken, tuinonderhoud, en ook niet voor kinderopvang of het verzorgen of gezelschap houden van zieke of bejaarde mensen.
(*) Het gaat hier over kleine boodschappen voor uw dagelijkse behoeften, zoals langsgaan bij de post, de bakker of de apotheker.
Wat niet geldt als boodschappen voor dagelijkse behoeften, zijn de aankoop van meubels, huishoudtoestellen, audiovisuele toestellen, warme maaltijden, of de periodieke verdeling van kranten en tijdschriften.
Twijfelt u of een bepaalde activiteit wel mag uitgevoerd worden, neem dan met onze administratie contact op. Zij zullen u graag verder helpen.
Van inschrijven tot bestellen en uitgeven van dienstencheques: dit zijn de 5 stappen die u onderneemt om zelf ook gebruik te kunnen maken van een huishoudhulp tegen een voordelig tarief, dankzij elektronische dienstencheques.
Stap 1: Schrijf u in bij de uitgiftefirma van Dienstencheques (Sodexo).
Om dienstencheques te kunnen gebruiken, moet u geregistreerd staan in het systeem van Sodexo. Dat doet u door u in te schrijven via het aanmaken van een account bij Sodexo.
Vanaf dan kan u uw cheques en uw persoonlijke gegevens op gelijk welk moment beheren vanaf uw Beveiligde Zone bijSodexo of nog makkelijker: via de app van Sodexo Dienstencheques Vlaanderen!
Stap 2: Contacteer ons.
Voor u dienstencheques bestelt, contacteert u ons. Wij zullen voor u een huishoudhulp vinden die aan uw verwachtingen voldoet m.b.t. het soort prestaties en de beschikbare uren.
Stap 3: Bestel elektronische dienstencheques.
Bestel uw dienstencheques in enkele klikken via de app Dienstencheques Vlaanderen:
Bijvoorbeeld: wil u 10 dienstencheques van € 9 bestellen, dan schrijft u € 90 (10 x € 9) over.
Het is ook mogelijk om uw dienstencheques te bestellen met een overschrijving naar het rekeningnummer van Sodexo.
Uw dienstencheques zullen ter beschikking staan in uw elektronische portefeuille bij Sodexo onmiddellijk na ontvangst van uw betaling.
Het saldo van uw dienstencheques kan u op gelijk welk moment nagaan via de Sodexo app of via uw Beveiligde Zone bij Sodexo.
Stap 4. Maak gebruik van de diensten van ons.
Thuis:
Buitenshuis:
Stap 5: Bevestiging van de geleverde werkuren
Meer inlichtingen kan u steeds bekomen bij onze administratie. Zij zullen uw eventuele bijkomende vragen graag beantwoorden.
Van inschrijving tot betaling van prestaties, via het contacteren van een erkende onderneming en het bestellen van uw cheques: in deze acht stappen leggen we u klaar en duidelijk uit hoe u gebruik kan maken van de diensten van een huishoudhulp tegen een voordelig tarief via papieren dienstencheques.
Stap 1: Schrijf u in bij de uitgiftefirma van Dienstencheques (Sodexo).
Om dienstencheques te kunnen gebruiken, moet u geregistreerd staan in het systeem van Sodexo. Dat doet u door zich in te schrijven via de aanmaak van een account bij hen (dit kan door u rechtstreeks online, maar wij kunnen u hiermee ook helpen in ons kantoor).
Stap 2: Contacteer ons.
Voor u dienstencheques bestelt, contacteert u ons. Wij zullen een huishoudhulp vinden die aan uw verwachtingen m.b.t. het soort prestaties en de beschikbare uren voldoet.
Stap 3: Bestel uw dienstencheques.
Bijvoorbeeld: wil u 10 dienstencheques van € 9 bestellen, dan schrijft u € 90 (10 x € 9) over.
Het is ook mogelijk om uw dienstencheques te bestellen met een overschrijving naar het rekeningnummer van Sodexo.
Stap 4: Ontvang uw dienstencheques via de post.
Sodexo geeft de dienstencheques af aan de postdiensten binnen de 2 werkdagen na ontvangst van uw betaling.
U zal dan uw dienstencheques in uw brievenbus ontvangen als de postbode langskomt.
Wist u dat elektronische dienstencheques onmiddelijk na ontvangst van uw betaling beschikbaar zijn?
Stap 5. Maak gebruik van de diensten van ons.
Thuis:
Buitenshuis:
Stap 6: Vul uw papieren dienstencheques in.
Na de prestatie van de erkende werknemer vult u de papieren dienstencheque in om de werknemer te betalen: 1 cheque per gepresteerd uur.
Vul de voorkant van de dienstencheque perfect leesbaar in op de voorziene plaatsen, zonder buiten de vakjes te schrijven, in het zwart of in het blauw:
Vul niets in op de achterkant van de dienstencheque, die is voorbehouden voor onze huishoudhulp en ons.
Stap 7: Geef uw ingevulde dienstencheques af aan onze huishoudhulp.
Zodra u de dienstencheques hebt ingevuld, moet u ze enkel nog ter betaling afgeven aan uw huishoudhulp.
Let op:
Het bedrag van mijn bestelling is teruggestort op mijn rekening. Wat nu?
Dat uw bestelling volledig of gedeeltelijk terugbetaald werd, kan verschillende redenen hebben. We overlopen ze hier.
Waarom is het bedrag van uw bestelling volledig terugbetaald?
Waarom is het bedrag van uw bestelling gedeeltelijk terugbetaald?
Dat komt omdat het bedrag dat u hebt overgeschreven, geen veelvoud is van € 9 of van € 10. Daarom is het teveel automatisch op uw rekening teruggestort.
Bijvoorbeeld: als u € 187 overgeschreven hebt, zal de overtollige € 7 teruggestort worden. Uw bestelling is dan voor € 180, wat overeenkomt met 20 dienstencheques.
Ik heb mijn bestelling niet ontvangen. Wat nu?
Is uw bestelling minder dan 5 dagen geleden gebeurd? Maak u dan nog geen zorgen en ga na of u de bestelling wel degelijk en correct uitgevoerd hebt. De volgende zaken kan u nagaan.
Nazicht op uw Beveiligde Zone
Ga naar uw Beveiligde Zone en controleer het volgende:
Denk erom dat bpost sinds begin 2020 nog maar twee keer per week post bedeelt. Deze verandering kan ervoor zorgen dat u langer op uw dienstencheques moet wachten.
Nazicht van uw betaling
Bekijk uw bankuittreksels en controleer het volgende:
Nog altijd geen dienstencheques ontvangen? Contacteer dan Sodexo (02/401.31.30).
U hebt uw dienstencheques niet (volledig) ontvangen?
Controleer uw bestelling in uw Beveiligde Zone
Controleer bij uw bank
Kunt u de oorzaak niet vaststellen?
Vul het ‘formulier dienst na verkoop voor papieren dienstencheques voor gebruikers in. Dit kan u terugvinden op onze website onder het tabblad "Nuttige dokumenten (Klanten)". Doe dat binnen een maand na uw betaling. Na ontvangst van uw formulier worden de ontbrekende dienstencheques naar u opgestuurd. Als u de niet-ontvangen dienstencheques daarna alsnog ontvangt, moet u die vernietigen.
Contactgegevens Sodexo Vlaanderen: zie vaste rubriek onderaan elke pagina op onze website.
Alle rechten voorbehouden vzw Dienstencheques Landen